Programma’s zoals Picnik en Logoease zijn een leuke ontdekplaats waar kinderen creatief kunnen experimenteren met beeldmateriaal. Een eigen logo ontwerpen en dit aanbrengen op een document, een eigen wapenschild tevoorschijn toveren voor het thema "Middeleeuwen". ICT maakt thema’s tot een totaalervaring. De leerlingen kunnen dus eigen documenten versieren en opmaken met zelf ontworpen logo’s en tekens. Een badge ontwerpen voor verkiezingscampagne van de klassenvertegenwoordiger kan dus in enkele minuten. Photoshop is te hoog gegrepen, en een beetje moeilijk voor het lager onderwijs. Maar deze makkelijke vervangprogramma’s vormen een leuk opstapje met het oog op latere ontdekkingsreizen binnen Photoshop.
Digitale ervaringsplaatsen die een leerkracht in zijn achterhoofd heeft. Niet alleen voor de leerlingen maar ook voor zichzelf: Eline Gosselin en ik ontwierpen een logo voor onze webquest "iedereen held", ik ben er vast van overtuigd dat deze kleine details de leerlingen motiveren en de hele opdracht interessanter en spannender maken, ook al weten de leerlingen goed genoeg dat dat logo door hun leerkrachten is ontworpen. Speelsheid en inlevingsvermogen is de sleutel tot aandacht, ICT is daarbij een geweldig hulpmiddel.
Digitale ervaringsplaatsen die een leerkracht in zijn achterhoofd heeft. Niet alleen voor de leerlingen maar ook voor zichzelf: Eline Gosselin en ik ontwierpen een logo voor onze webquest "iedereen held", ik ben er vast van overtuigd dat deze kleine details de leerlingen motiveren en de hele opdracht interessanter en spannender maken, ook al weten de leerlingen goed genoeg dat dat logo door hun leerkrachten is ontworpen. Speelsheid en inlevingsvermogen is de sleutel tot aandacht, ICT is daarbij een geweldig hulpmiddel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten