donderdag 19 februari 2009

Lesdag 15 en 16: Christianshavn, rodekoolsalade en tzatiki!


18 februari 2009 – Architecture/ Home economics/ sneeuwgevecht

We volgen Lene door heel Kopenhagen: een achtervolgingsactie om "u" tegen te zeggen want onderweg komen we steeds de mooiste plekjes tegen. Dus als ik iemands spoor graag onderschep dan is dat het hare wel.

De route: Daarheen en weer terug!

De internationale studenten nemen een aanloop en go ze stappen op de metro en springen uit de wagons op het perron van Christianshavn, dan zetten ze hun weg verder naar het Deense Architecturale Centrum (DAC), ze warmen zichzelf weer even op om daarna weer als wandelende ijspegels door de straat te lopen. Marjan besluit te joggen omdat de kans dat haar voeten vastvriezen aan de grond beduidend groot is! De gids vertelt over de renaissance en Christian IV, over het winnen van het land van het water, over de draken die met hun krulstaarten het parlement versieren, over de architectuur van Christiania, de Deense algemene architectuur, de Deense moderne "groten", en het Lagkagehuset: een gebouw dat ook echt op een gelaagde slagroomtaart lijkt. Koud, kouder, koudst… gaan we alstublieft weer naar binnen. We mochten naar binnen en daar de tentoonstelling moderne architectuur bekijken en daarna werden we getrakteerd op een zalig kopje warme chocolademelk met piskefløde (neen, dat is geen vreemde kakkerlak, het is slagroom!) Slagroom zonder suiker, dat kennen we al van in Duitsland. Maar goed… de warmte deed deugd.

Nog lang niet naar huis?


We mochten na dit helse avontuur nog van een Lagkagehuset-lunch genieten: en dan moesten we maken dat we onderweg waren naar de les Home Economics… om 15.00 u werden we verwacht in KDAS om les te krijgen over echt Deens eten. De herkomst van het eten, de eetgewoonte van de Denen, ik was de vrijwilliger die "Het rad der gezondheid" moest doorstaan, en ja hoor, ik was geslaagd, de oplossing luidde wel: meer drinken en minder snoepen… Maar niemand is perfect toch? Handen desinfecteren, mouwen oprollen, even een paar stretchoefeningen ter plekke… en mijn A-team: Jef, Maria en Eva, was klaar voor het bakken van Frans brood en Deense Russische rodekoolsalade. (Jaja, als jullie willen maak ik het ook wel eens voor jullie!) Het enige nadeel: de rodekoolsalade zouden ze beter "fluoroze"koolsalade hebben genoemd, want iedereen was het er over eens dat hij beter smaakte dan dat hij eruit zag. Vervolgens was er nog een probleempje: iedereen weet dat Marjan een wervelwind is, nooit kan wachten, altijd direct wil beginnen, liever nog dan opdrachten deftig te analyseren… Wat kan ik zeggen, niemand is perfect toch? Dus hadden we gaan 12 prachtig dunnen Franse broodjes, maar eerder 3 dikke boerenbroodgevallen. Denen kruiden hun voedsel ook erg zuinig, ik wou namelijk wat meer zout in het brood, maar dat mocht niet van de leerkracht Home Economics. Het brood was dus erg flets, lekker wel, maar flets! Ook mocht er geen zout in de Russische salade, maar dat hebben ik en Jef aan onze laars gelapt: we voegden suiker en zout toe tot we vonden dat het goedje: citroen, zure room en rauwe geraspte rode kool, een smakelijk aroma verkreeg. Gelukt, ze vonden het lekker. Voor het brood kwam alle hulp te laat. Zelfs de cast van E.R. of Spoed hadden het niet meer kunnen oppeppen. Ik vraag om een minuut stilte! De minuut is om, maak maar weer veel lawaai, tenzij dat je zoals je hier in vele Deense S-togwagons hebt, een stiltebordje naast je linker- of rechteroor hangen hebt, dan moet je nog steeds zwijgen.
Na het helpen opruimen in de keuken (Jaja voorbeeldig: Griet en ik): de terugweg naar huis!
Martin de vriend van Iñaki, zwaar ingemaakt bij het sneeuwballengevecht. Bij mij zat er sneeuw in mijn neus (ik heb letterlijk sneeuw gegeten), maar bij hem sneeuw in zijn broek: de Belgen winnen weerom, ik maak jullie zo trots! En sneeuw is zo zalig… jammer dat Martin en ik de enigen waren die van het prachtige sneeuwweer profiteerden. Ik wil een ode aan de sneeuw schrijven.
O liefelijke poedersuiker, o stoffigheid van het heelal,
Zonder uw glinsterende wittigheid is de wereld niet half zo bijzonder
Zonder uw reflecterende verblindendheid, zonder uw nattigheid tot aan mijn sokken,
Is de mensheid gedoemd, ik bemin u zo, uw lustige geprevel onder mijn schoenen,
O sneeuw, o lieve sneeuw, dit is een olijke ode om u bijzonderheid te benadrukken,
Ik hoop ten zeerste dat God het vertikt om een stofzuiger in huis te halen,
Ik hoop dat ik als ik ooit in stoffigheid verval,
Deze net zo waterig en wittig is als de jouwe,
O natte voeten,
O bevroren neus,
O blauwgewordende vingers
En zwaar-door-vochtigheid-zijnde jeansbroek!
En bij gebrek aan meerdere letters "0" (Ze zijn nu allemaal 0p), zal ik het verv0lg van mijn tekst met nullen m0eten aanvullen. Gelukkig was ik v00r vandaag t0ch klaar! 0ef!
Bij nader inzien lijkt mijn ode meer op een examen bestaande uit multiple choice oefeningen.


19 februari 2009 – Gymnastics, Griekse-Italiaans-Hongaarse avond, een extra gaatje en de vrolijke dierenstoet.

6.00u, ik stap de douche in om mezelf klaarwakker te krijgen om naar KDAS af te zakken en daar weer mijn beste beentje voor te zetten op "flexibel slangenmens"vlak!
8.00u, theorie: de boksprong, analyse van de spiergroepen die worden aangesproken. Vaak is het Deens een soort Chinese uiteenzetting, maar gelukkig helpen onze medestudenten bij het vertalen.
9.30u, opwarmen op de jazzy muziek waar de leerkracht Jesper zo vreselijk dol op is. Vaak bestaan deze oefeningen uit gek doen en jezelf fysiek uitputten. In cirkeltjes elkaar nadoen, mensen blind door de ruimte leiden en ondertussen bepaalde bewegingen herhalen… lachen doen we dan zeker ook.
(Opmerking van de leerkracht: Jij hebt echt geen moeite om gekke bewegingen te verzinnen, je stil te laten staan dat is de uitdaging.)
10.00u Over de bok springen, zijsprong, hurksprong, aan de trapeze: pijnlijk, pijnlijk voor je spieren… dit zal zeker nog voelbaar zijn deze week!
(Opmerking van de leerkracht 1: Marjan waarom eindig je altijd met je armen in de lucht al je iets doet? Ben je een performer… hihi… mijn antwoord: "Is niet elke leerkracht een performer?")
10.30u Ik ondervind moeite om sommige oefeningen te doen, gymnastiek is niet mijn beste punt op vlak van sport!
(Opmerking van de leerkracht 2: je valt, je landt op je hoofd, je duikelt over de plint, je slaagt erin om de bok mee te sleuren terwijl je erover springt… en je geeft niet op… - geeft nog enkele tips voor de doorzetter – maar er is toch iets niet juist met jou, hoor!)
11.30 lunch
11.50 Aanvang project gymnastiek: een gymnastische show van om en bij de 5 minuten waarbinnen verschillende bewegingsdoelen gerealiseerd worden.
14.00 Spelletje volleybal
15.00 "Hupsakee", de S-tog op, boodschappen doen en Eline en Annelies opvissen.
17.00 "Katschoeng", extra gat naast bestaande oorbel.
18.00 Huiswerk maken
20.00 Grieks – Hongaars – Italiaans diner: Tzatiki, Griekse salade, Griekse toast, Lasagna, Pizza, Hongaarse ovenschotel: aardappelen met yoghurt, eieren en een soort salamiworst, pannenkoeken met marmelade. Vollegegeten Marjan zingt uit volle borst Allegria en A la fierra del Est…, en speelt twee spelletjes tafelvoetbal, waarvan ze 1 wint en 1 verliest. Hoezeeee….
22.00 Huiswaarts: Eline en ik besluiten paardje te spelen, en kat en kip en aapje… Hoefsporen in de sneeuw, wild gejengel… Alle internationaliseringstudenten stonden weer voor een raadsel. Belgen zijn gek!

Geen opmerkingen: