zondag 8 februari 2009

Lesdag 6 en 7: Comparative education en multi-cultural classroom weekend

7 februari 2009 en 8 februari 2009 –
Wat heb jij op school geleerd zeg eens "mar" Jan? (cfr. De Elegasten)

Als we het weekendseminarium in vogelvlucht bekijken kunnen we volgende activiteiten na elkaar beschrijven:


DAG 1

- inchecken,
- introductie en theoretisch half uurtje over verschillende modellen van het begrip cultuur,
uitwerken van iemand anders zijn culturele poster,
-
koffiepauze met Deensgebak en massa’s fruit,
- afwerken van de poster,
- Deens dinner (buikpijn en teveel eten) – aja en alle Belgen waren blijven zitten, napratend met de andere studenten en wachtend op een dessert dat niet kwam,


- voorstellen van de poster in groepen van 4 en "similarities" ontdekken,
- voorstellen van "similarities" aan de totale groep en de hoofdzakelijke culturele grondlijnen ontdekken binnen de klas,
- spelletjes die culturele vragen oproepen
- koffie en chocolaatjes, en meer spelletjes die culturele voorkennis verwachten
- keuvelen, gek doen en zingen met de Oosterijkse meisjes
- mijn levensverhaal vertellen aan Julliane (Duits)
- Julliane en ik die niet kunnen slapen omdat de jeugdherberg blijkbaar ook dienst doet als gemeentelijke bakoven en sauna.
- Twee uurtjes slaap
DAG 2

- Een vermoeide Marjan in een douche
- Ontbijt (ze kunnen me naar huis rollen denk ik!)
- Theoretisch uurtje over universele onderwijstaal
- Uitwerken van een eigen poster "Vlaams onderwijssysteem", en het eigen schooltraject beschrijven.
- Plenum in groepjes van 4
- Plenum in klasverband met leuke anekdotes van eigen onderwijservaringen
- Lunch: weer overdadig veel en weer een ballon van een maag!
- Wat is goed lesgeven?: toneeltjes bedenken!

Ons toneeltje (naar het idee van Antonia, Oostenrijk)
Iñaki (Baskenland) is de leerkracht wiskunde in een derde jaar middelbaar, hij probeert de 3 meisjes (Chiara (Italië), Antonia en ik) aan te zetten om gemotiveerd de les te volgen. Wij zitten echter met onze neus in de Cosmopolitan en giechelen erop los terwijl we een overdadige hoeveelheid verfstoffen (make-up) op ons gezicht smeren. Onze attitude is onbeleefd, onverschillig, onaangenaam (kortgezegd: alles met ON).
De leerkracht besluit echter niet op te geven:
"Shoppingcenter"
De drie meisjes kijken op en zijn in status van volledige belangstelling.
"I go to the shoppingcenter and I want to buy 3 push-up brahs to share with my 2 girlfriends. If they cost 30 euros each, how much should you each pay, when the sales shout: 3 for the price of 2?"
"I want to answer..."
"No, I know the answer to…"
"Yes, you can answer Antonia."
Is it 20 euro’s each?
Antonia geeft me nog een high five, en we zijn één en al oor voor de leerkracht…
- Ontspannende wandeling naar de kust (erg mooi trouwens, prachtige kustlijn)
- Koffiepauze met typisch Deens appelgebak
- Opvoeren van de toneeltjes en bespreking
- Discussies
- Inleiding op de volgende lessen comparative education en multi-cultural classroom.
- Afscheid
- Huiswaarts: Aankomst Anca uit Roemenië, dit vieren we met Napolitaanse pizza van Marco
- Doodop mijn bed in.

Geen opmerkingen: